OPETUSSUUNNITELMA
KASVATUKSELLISET TAVOITTEET JA OPETUSSUUNNITELMA
- PK UMKA
Yleiset aktiviteetit ja oppimisalueet lapsille, opettajille ja vanhemmille sisältävät:
- Musiikki ja tanssi
- Jooga, kehonliikkeet ja voimistelu
- Kuvaamataito ja askartelu, käsityöt ja ompelu
- Luonto, tiede ja ympäristö
- Looginen ajattelu ja numerot
- Kommunikaatio, lukeminen ja kirjallisuus
- Maailmantietous, kasvu ja itsenäistyminen
- Leipominen, ruoanlaitto ja käytännön asiat
- Kasvatukselliset retket ja piknikit, perheiden kokoontuminen jne.
- Vanhempainillat/keskustelut, vanhempain kokoukset
- Opettajien koulutus, työpajat jne.
- Tiede ja perus teknologia
LASTEMME JA RYHMIEMME KASVATUKSELLISET TAVOITTEET
1. RYHMÄ: 1-2 vuotiaat (SELITE TYÖVAIHEESTA 1)
2. RYHMÄ: 3-4 vuotiaat (SELITE TYÖVAIHEESTA 2)
3. RYHMÄ: 4-5 vuotiaat (SELITTEET TYÖVAIHEISTA 3 & 4)
4. RYHMÄ: 5-6 vuotiaat (SELITTEET TYÖVAIHESTA 5 & 6)
Kasvatukselliset tavoitteet - 1. RYHMÄ:: 1-2 VUOTIAAT
Vaihe 1
- Itsetietoisuuden kehitys - miltä he näyttävät, mitä heillä on päällään, mistä he pitävät/eivät pidä, kehonosien tunnistaminen jne.
- Erilaisuuksien ja samankaltaisuuksien oppiminen - kieli, kulttuurit, juhlapyhät, ulkonäkö kuvien kautta, kuvaamataito jne.
- Mittaaminen ja kasvu - pituus, paino, ikä jne.
- Numerot - perheenjäsenten laskeminen, ikä, kehonosien lukumäärä jne.kuvia ja sanattomia keinoja apuna käyttäen
- Päivittäin käytetyn sanavaraston ymmärtäminen ja käyttö, tunteiden ja tarpeiden ilmaiseminen, "haluamisen" ja "tarpeen" eroavaisuuden ymmärtäminen ja havaitseminen
- Päivittäiset tekniikat hygienian oppimisessa toistuvilla käsienpesuilla, vaipanvaihdoilla ja pottaharjoitteluilla jo varhaisessa vaiheessa
- Motoristen taitojen kehittäminen kävelyn, ryömimisen, hyppimisen ja muiden ikäluokkaan sopivien voimistelujen kautta
- Osallistuminen yksinkertaisiin leivonta tuokioihin silloin tällöin
- Kyky pidellä esineitä itsenäisesti tai aikuisen avustuksella
Kasvatukselliset tavoitteet - 2. RYHMÄ:: 3-4 VUOTIAAT
Vaihe 2
- Päiväkodissa käytettävien perus sääntöjen ja ohjeistusten oppiminen sekä kohteliaisuuksien käytöt
- Tieteelliset havainnot ja käytännön kokeilu erilaisia materiaaleja ja lyhyitä oppimisvideoita hyödyntäen helpottamaan ymmärrystä
- Erilaisten piirteiden lajittelu ja ryhmittely yksinkertaisten palapelien, apukuvien, pelien yms. kautta
- Asioiden sekä esineiden muotojen ja koon vertailu
- Liike ja ilmaisu - erilaisten asioiden liikkumisen tutkiminen ja käyttäytyminen liikkeen ja tanssin avulla, äänteiden ja tunteiden ilmaiseminen ääntä käyttäen
- Ympäristöstä- ja sen muutoksista oppiminen
- Sosiaalisten kontaktien kokeminen kavereiden, opettajien ja perheiden välillä - miksi tarvitsemme toisiamme? Miten olemme vuorovaikutuksessa toisiimme ja muiden lajien välillä?
- Erilaisten aktiviteettien luominen aihepiirin mukaisesti kuvaamataidossa leikaten, liimaten, muotoja sekä useita materiaaleja käyttäen
- Suullisen taidon rakentaminen toistuvilla laululeikeillä aamupiirissä
- Vaipattomuus on jo opeteltu ennen tätä vaihetta ja lapset osaavat käydä vessassa itse vähemmällä ohjeistuksella sekä avulla
- Kyky lyödä palloa yhdellä kädellä, potkia palloa, pomputtaa palloa yhdellä tai kahdella kädellä, hypähdellä, pomppia molemmilla tai yhdellä jalalla, juosta ja kävellä yhtenäisellä tavalla
- Muovailuvahan ym. ja sen/niiden käsittelyyn liittyvät aktiviteetit
- Osallistuminen yksinkertaisiin esteratoihin ja eläinjoogaan
- Ruoanlaitto ja käytännöllisyyteen liittyvät aktiviteetitt kuten oman välipalan tekeminen jne.
- Itsenäistyminen ja kyky pukea itsenäisesti aikuisen pienellä avustuksella
- Yksilöllinen käsitys itsestään ja ymmärrys erilaisten vaatteiden tarpeesta ja käytöstä sään muuttuessa
- Taito ja harjaantunut ote tavaroiden/asioiden käytössä kuten harjat, kynät, liidut jne.
Kasvatukselliset tavoitteet - 3.RYHMÄ:: 4-5 vuotiaat
Vaihe 3
- Helppojen sanojen lukeminen ja erilaisten karttojen tunnistaminen
- Naapuruston, kaupunkien ja maiden tunnusmerkkien tunnistaminen ja vertailu
- Rakennusten, maiden ja planeettojen muotojen ja kokojen oppiminen
- Sanavaraston rakentaminen ja ymmärtäminen laulujen, musiikin ja keskustelun kautta
- Tutkiskellaan aihealueita multimedian kautta - kuvat, videot, musiikki, kirjat, lehdet jne.
- Aihepiirin mukaisen sanavaraston rakentaminen - osoite ja kadunnimet, kaupunkien nimet, maiden nimet, planeetoiden nimet jne.
- Numerot - planeettojen laskeminen, asuntojen kerrosten laskeminen, numeroiden tunnistaminen osoitteissa, numeroiden suuntaan yhdistäminen jne.
- Kuuntelutaitojen rakentaminen, ongelmien ratkaiseminen ja yhteistyö taidot opettajan ohjeistusta noudattaen ja tarkkaillen yhteistyöhön perustuvan leikin kautta
- Oman tilan ymmärtäminen ja kyky toteuttaa rooli näytelmiä ilman opettajan ohjeistusta mutta yhteistyössä muiden lasten kanssa
- Käsitaitojen taitava käyttö ja kyky ommella, pujottaa sekä osallistua kädentöihin liittyviin aktiviteetteihin
Vaihe 4
- Säämuutosten niiden piirteiden tunnistaminen - luonnollisen ympäristön tutkiminen ja sen muuttuminen vuodenaikojen vaihtuessa sekä sen suojelemisen tärkeyden ja keinojen ymmärtäminen
- Kasvutaulukon käyttö työvaiheiden 1 ja 2 aikana ja lasten kasvun tarkkailu, kuinka paljon he ovat kasvaneet tänä aikana jne.
- Kasvamisen oppiminen - Tunnistaa miten kasvit jne. kasvavat ja mitä ne tarvitsevat kasvaakseen, tämän harjoitteleminen istuttamalla ja viemällä istutuksiaan kotiin aihetta jatkaakseen
- Oppia miten vanhemmat ja aikuiset hoitavat nuorempiaan ja oppia miksi aikuisten huolenpito on tärkeää
- Kulttuureista, lipuista, maista jne. oppiminen
Kasvatukselliset tavoitteet - 4.RYHMÄ:: 5-6 vuotiaat
Vaihe 5
- Rakentaa maailmantietoutta tutkimalla erilaisia ammatteja ja kulkuvälineitä, keskustellaan vanhempien ammateista ja lasten tulevista ammateista
- Vertaillaan, lajitellaan ja ryhmitellään erilaisia kulkuneuvoja, ruokia, ammatteja sekä kauppatavaroita
- Opetellaan yleisiä käyttäytymissääntöjä erilaisissa paikoissa - miten kaupoissa käyttäydytään, miten ravintolassa käyttäydytään, miten kotona käyttäydytään jne.
- Tutkitaan ruokia ja lajitellaan niitä ravinteikkaisuudensa mukaisesti, terveellisen ruokavalion ymmärtäminen ja sen vaikuttaminen kasvamiseemme
- Tutkitaan erilaisia aisteja kosketuksen, maun, hajun, äänen ja näön kautta
- Aletaan ymmärtämään rahaa ja sen käyttöä leikin ja tekemisen kautta - kauppaleikit, ravintolaleikit jne.
- Suullisten taitojen rakentaminen ohjeistamalla itseään ja muita, esittämällä omia ideoitaan ja näkemyksiään sekä kuuntelutaitojaan opettajan ohjeistusta noudattamalla ja tarkkailemalla yhteistyöhön perustuvan leikin kautta
- Tunnistetaan vuorovaikutteisia tunteita ja niiden käyttöä oikein kuten kiukku, pettymys jne.
Vaihe 6
- Tunnistetaan sään muutoksia ja miten luonnollinen ympäristö muuttuu vuodenaikojen kuluessa
- Ulkoleikit ja fyysinen kehitys - ulkoilu esteradat, urheilulliset pelit, luontokävelyt jne.
- Aikaisempien vaiheiden kertausta 1 vaiheesta alkaen helpottamaan lasten ymmärrtämistä, kerrataan opittuja asioita ja muistellaan miten pienemmistä pidetään huolta jne.
- Kirjoittamisen taito - oman nimen, vanhemman, opettajien, kavereiden ja tunnistettujen sanojen kirjoittaminen
- Lukutaito - Helppojen lauseiden ja tiedotteiden lukeminen päiväkodissa, kirjoista, kaupungeissa jne.
- Asianmukainen kielen käyttö aikuisia kohtaan, siveellisyys
- Taito toimia ryhmässä ja sen johtajana tai jäsenenä ikätovereidensa kanssa
OPPIMISALUEET JA OPETUSSUUNNITELMA
1-6 VUOTIAILLE
A) Yksilöllinen, sosiaalinen ja emotionaalinen:
- Havainnollistaa kykyä sopeutua uusiin tilanteisiin ja rutiinin muuttumiseen
- Nauttii päiväkodissa olemisesta ja osoittaa myönteistä asennetta oppimiseen ja leikkimiseen
- Osoittaa sosiaalista joustavuutta - kykenee kävellä, istua ja leikkiä kenen tahansa päiväkodin lapsen kanssa
- Osoittaa hyviä sosiaalisia käytöstapoja - jakaa, leikkii muiden kanssa, on kaikenkattava ja näyttää millaista on olla hyvä ystävä
- Omaa myönteisen minä-kuvan ja rohkaisee ystäviänsä samaan - on kiltti ja kannustava
- Noudattaa luokan sääntöjä ja periaatteita, auttaa muita ymmärtämään niitä
- Osoittaa kunnioitusta itseään kohtaan, omaisuuteensa ja päiväkodin omaisuuteen
- On halukas kokeilemaan uusia ja mahdollisesti haastavia aktiviteetteja
- Osoittaa sosiaalisten ongelmien ratkaisemisen taitoja joutuessaan riitatilanteisiin ikätovereidensa kanssa
B) Vuorovaikutus, kieli ja kirjallisuus:
- Tunnistaa helposti värejä, numeroita ja kirjaimia (sekä isot että pienet) nimeltä
- Osaa 'luoda' numerot ja kirjaimet uudelleen käyttäen erilaisia materiaaleja
- Oppii muodostamaan kirjainten äänteitä ja jatkaa niiden muodostamista - lukemisen alkeet
- Tunnistaa äänteitä sanoissa - äänteet sanojen alussa, välissä tai lopussa
- Kehittää laajempaa sanavarastoa tarinoiden ja keskustelujen kautta
- Osallistuu suullisiin keskusteluihin, antaa suullisia esitelmiä aihepiireihin liittyen
- Tietää nimensä kokonaisuudessaan, opettajan, uusien lapsien ja luokkatovereidensa nimet ja osaa nimetä omat perheenjäsenensä
- Puhuu selvästi kokonaisilla lauseilla ja osaa korjata kieliopillisia virheitä
- Osallistuu aktiivisesti musikaalisiin aktiviteetteihin, mukaanlukien laulaminen ja veisut
- Alkaa havainnollistamaan kielellä leikkimistä - tarinoiden kertomista, vitsit, omien laulujen ja runojen keksiminen
C) Pulmien ratkaiseminen, päättely ja numerot:
- Osaa laskea 1-20 (30 jotka osaavat) ja takaperin 10 - 1
- "Hypähtelevästi laskeminen" ikäluokkaan sopivalla tavalla (esim. pareittain ja kymmenittäin)
- Tunnistaa visuaalisesti numerot 1-20, looginen numerojärjestys 20-30 ylöspäin
- Tunnistaa geometriset muodot: ympyrä, neliö, suorakulmio, kolmio, viisikulmio ja alkaa oppimaan niiden muodostamista ja näkemään niitä päivittäisissä tavaroissa - ymmärtää tasasuhtaisuuden
- Osaa lajitella, järjestää ja luokitella tavaroita - yhdistää, vertailee ja kuvailee niiden piirteitä
- Alkaa ymmärtämään yhteen- ja vähennyslaskun käsitettä kuvien, lauseiden ja numeroiden avulla; tunnistaa + ja - merkit ja tietää mitä ne tarkoittavat
- Tunnistaa ja kehittää malleja muotojen, värien ja numeroiden avulla
- Kehittää ongelmien ratkaisua ja loogista ajattelua aktiviteettien kautta (puuttuvat numerot, seuraava malli/kuvio jne.)
- Oppii tunnistamaan prepositioita - sisällä, ulkona, vasemmalla, keskellä, oikealla, päällä, alla, yllä ja alla
- Ajan oppiminen, kellon lukeminen ja sen tulkinta
- Johdatus kaaviokuvan tekemiseen - Pykälät ja pylväät, tiedonkeruu
- Mittaaminen - pitkä ja lyhyt, kevyt ja painava, mahtuuko enemmän vai vähemmän, koko vs. Paino
- Johdatus rahaan - kolikoiden nimet, arvot ja niiden laskeminen
D) Luova kehitys:
- Osaa vaikuttavasti hyödyntää erilaisia kuvaamataidon materiaaleja mukaanlukien liituja, maaleja, liimaa, pensseleitä jne.
- Osaa käyttää liimaa ja hileitä kohtuudella
- Käyttää tarkoituksenmukaisia värejä ja oppii sekoittamaan niitä keskenään ja erottamaan sävyjä toisistaan (vaalea vai tumma)
- Piirtää viivoja, ympyröitä ja muita muotoja ja käyttää niitä luodakseen esineitä jne.
- Osaa leikata viivaa pitkin ja peruskulmat, voi yrittää myös hankalimpia kulmia ja rajauksia
- Alkaa rakentamaan kolmiulotteisia asioita erilaisista materiaaleista (palikat, legot, tikut jne.)
- Osaa luoda viivoilla sekä rakennus elementeillä umpinaisia tiloja
- Käyttää ideoitaan liittyen mahduttamiseen, päällekkäisyyteen, sisään ja ulos, suljettuun alueeseen ja ruudukkoon
- Käyttää kehoaan rakenteiden ja tilojen tutkimiseen ja oppii kuvailemaan niitä
- Oppii miten työskennellä tehokkaasti isolla ja pienellä skaalalla
- Useiden asioiden/esineiden yms. luominen kollaaseilla, maalauksilla, piirrustuksilla sekä paperimassalla
- Osoittaa ja erottaa liikkeiden ja jälkien erot paperilla
- Osaa pujottaa helmiä, nappeja ja työskennellä pienten asioiden kanssa
- Osoittaa taidokkuutta liikkuessaan sokkeloiden ja muiden motorististen harjoitteluiden läpi
E) Fyysinen kehitys:
- Osaa liikkua oma-aloitteisesti vaihtelevissa tiloissa
- Neuvottelee onnistuneesti tilaa leikkiessään kilpa -ja jahtausleikkejä muiden kanssa
- Osoittaa kunnioitusta muiden lasten omaan tilaan leikkiessään heidän kanssaan
- On yhteistyökykyinen ja jakaa tehtäviä sekä suorittaa aktiviteetteja muiden kanssa, noudattaa pelin/leikin sääntöjä
- Lihasten ja notkeuden kehittäminen seisomisen, tasapainottelun, juoksemisen, hyppimisen, pomppimisen, kiipeilemisen, heittämisen, potkimisen, venyttelemisen ja tanssimisen kautta
- Kiipeää rappusia ja muita kiipeämiseen tarkoitettuja varustuksia pitkin jalkoja vuorotellen
- Liikkuu ympäriinsä, ali, yli ja läpi erilaisten leikkivälineiden turvallisesti ja taidokkaasti
- Hyödyntää työntö ja vetoliikkeitä leikkivälineitä käyttäessään
- Vastaa rytmiin, musiikkiin ja tarinaan liikettä ja elekieltä käyttäen
- Tutustuu suurempaan liikehdintään esim. 'luikerrellen', laahustaen, kierien, ryömien, kävellen, juosten, pomppien, hypähdellen ja liukuen sekä oppii asettumaan paikoilleen/laskeutumaan jaloilleen ja taipumaan tehokkaasti
- Käyttää liikettä tunteiden käsittelemiseen
- Osaa palauttaa, kerätä, saa kiinni ja heittää (hernepussit, pallot jne.)
- Kykenee toimimaan vessassa itsenäisesti ja hygieenisesti
- Varmuus hallitsevammasta kädestä (oikea vai vasen) ja kynien sekä liitujen pitäminen oikeaoppisesti
- Kehittää hyvää käsi-silmä koordinaatio kykyä (palapelit, pujoitukset yms.)
- Hyvä lihaskehitys (leikkaaminen, värittäminen, liimaaminen, syöminen haarukalla ja veitsellä jne.)
F) Maailmantietous ja sen ymmärtäminen:
- Kiinnostus oppimaan ja tutkimaan lähiötään
- Huomioi ja keskustelee luonnollisen ympäristön muutoksista (maalla, taivaalla jne.)
- Voimankäytön tutkiskelua ja kokeilua (miten siirtää tiettyjä esineitä/asioita, energian muodot jne.)
- Tutkii ja kuvailee elävien asioiden ja niiden ympäristönsä piirteitä ja tarpeita
- Suorittaa helppoja kokeita ja tutkimuksia aikuisen avustuksella
- Alkaa ymmärtämään ja käyttämään tieteellistä kieltä kuvaillakseen havaintojaan tutuista ympäristöistään, voimasta, elollisista asioista ja materiaaleista
- Tutkii teknologiaa ja miettii miten se vaikuttaa päivittäiseen elämään
- Tunnistaa teknologian välineitä ja hahmottaa niiden käyttöä arkielämässä
- Tutkii missä teknologiaa käytetään lähiössään (jätteenkeräys, puistot, puhelimet, tehtaat jne)
- Tutkii keinoja miten teknologiaa voi hyödyntää tiedon hakemiseen ja kommunikointiin muiden kanssa (sähköposti, puhelin, televisio, internet, radio jne.)
- Ymmärtää ympäristön piirteitä ja keinoja ylläpitää niitä ja niiden tarpeellisuutta
- Ymmärtää erilaisten tarpeiden ja ympäristön piirteiden täyttymisen
- Vertailee erilaisia ympäristöjä keskenään
- Suunnittelee ja huolehtii lähiympäristöstään (istuttaminen, roskien lajittelu, energian käytön seuraaminen, elävien olentojen kunnioittaminen jne.)
- Osoittaa itsenäisiä ajatuksia, ideoita, havaintoja ja tekoja
- Onnistuu taitavasti muokkaamisessa sopivalla tavalla
- Osoittaa hyvää yksilöllistä hygieniatietoisuutta sekä syömistapojaan